Vítek Janda: Aktivity nad rámec výuky jsou pro studenty klíčové. Ne všechny instituce to tak ale vnímají

Vítek Janda: Aktivity nad rámec výuky jsou pro studenty klíčové. Ne všechny instituce to tak ale vnímají

Novinky

26. března 2018

Rozhovor s Vítkem Jandou je první ze série příběhů, prostřednictvím kterých bychom vám rádi představili některé z účastníků, kteří si v roce 2018 DofE plní.

Vítek je velkým zastáncem studentských aktivit, které se odehrávají mimo školní lavice – v současné době se věnuje projektu SOCIDE (www.socide.cz), jehož hlavním posláním je propojit šikovné studenty, kteří se rozvoji své kariéry chtějí věnovat už na střední škole, s českými firmami a univerzitami. Tato unikátní platforma tak umožní mladým lidem přístup k zajímavým brigádám a stážím, firmy si zde budou naopak moci najít své budoucí zaměstnance. Zároveň je také velmi nadšeným "Dofákem" a intenzivně se věnuje plnění jednotlivých úrovní programu.

Vítku, jakou úroveň DofE právě plníš?

Čekám na dokončení stříbra v podobě ostré expedice; "teoreticky" jsem ale už za půlkou zlata.

Pod jakým místním centrem jsi a jak jsi se o programu dozvěděl?

Gymnázium Pierra de Coubertina Tábor - o programu jsem se dozvěděl z krátké prezentace Adama Krause u nás na škole, když se zakládalo naše místní centrum. Byl jsem mezi prvními účastníky DofE z tohoto centra. 

Které tři věci se Ti vybaví, když se řekne DofE?

Rozvoj, dobrodružství, kamarádi.

Jaké aktivity sis v rámci plnění programu už vyzkoušel?

Do DofE si zapisuji aktivity, které běžně dělám ve volném čase. Například mým cílem v rozvoji talentu v rámci plnění bronzové úrovně byla příprava materiálů pro Středoškolskou odbornou činnost SOČ. Jako jednotlivé aktivity jsem si poté vkládal např. stáž na FJFI ČVUT, veškeré vědecké konference, které jsem absolvoval a kde jsem sám prezentoval atp. Stříbrnou úrovní jsem opustil vědeckou sféru a přesunul se spíše do podnikatelského prostředí, kde aktuálně řeším projekt SOCIDE (www.socide.cz). V rámci sportu se od začátku soustředím na rozvoj fyzických zdatností pro plnění testů v české reprezentaci juniorů ve florbale. V rámci dobrovolnictví v bronzu jsem doučoval matematiku a fyziku a v rámci stříbra se věnoval projektu SOCIDE.

Bavili jsme se o tom, že mimoškolní aktivity jsou podle Tebe pro mladého člověka důležitou aktivitou – mohl bys nám o tom říci více?

Momentálně studuji s individuálním studijním plánem v septimě osmiletého gymnázia v Táboře a již přes 3 roky se aktivně zapojuji do nejrůznějších mimoškolních aktivit. Za tuto dobu se mi podařilo nasbírat přes 18 ocenění z různých soutěží, projektů, konferencí atp. a tvrdě zastávám názor, že bez těchto aktivit bych nebyl tam, kde nyní jsem. V každém školním roce mají studenti středních škol možnost zúčastnit se přes 700 mimoškolních aktivit ze všech oborů, ať už je to věda, jazyky, psaní esejí či kominictví a rybaření. Nejenom já, ale i ostatních 12 členů z našeho projektu SOCIDE, který má za cíl sdružovat, dále rozvíjet a motivovat středoškolské studenty, jsme důkazem toho, jak moc nás mimoškolní aktivity dokáží posunout. Díky těmto aktivitám se studenti mohou jednak dále rozvíjet v tom, co je baví, ale také poznávat podobně naladěné studenty, se kterými mohou utvářet silné vazby do budoucna. 

Řekl bys, že se jedná o složku vzdělávání, které je u nás věnovaná dostatečná pozornost?

Už jenom z počtu mimoškolních aktivit, které se v ČR ročně pořádají, vyplývá, že nejrůznější organizace, školy a další instituce mají zájem o pořádání těchto aktivit a zapojování studentů do nich. Jak firmy, tak např. vysoké školy jsou si jasně vědomi nedostatku kvalitních zaměstnanců či studentů a prostředek v podobě těchto aktivit je pro ně velmi dobrým filtrem právě na tyto mladé talenty. Naopak na středních školách se stále ještě setkáváme s protesty a nepodporou těchto aktivit ze strany vedení škol. Individuální studijní plány jsou pro celou řadu škol tabuizovaným tématem a je naprosto nepřípustné, aby student jel na konferenci, kde se potká s desítkami talentovaných studentů, které zajímá podobné téma namísto toho, aby seděl celý den ve škole a nechal do sebe tlouct teorii z předmětů, v kterých se stejně nikdy nebude dál orientovat.

Pokud tomu správně rozumím, projekt, který aktuálně rozjíždíš, má pomoci mladým lidem se vstupem na trh práce – mohl bys nám ho krátce přiblížit?

Přesně tak. Jak jsem již zmínil, firmy i vysoké školy jsou lačné po talentovaných studentech, kteří se nějak profilují už na střední škole. My chceme pomoci jak studentům, tak firmám a vysokým školám. Studentům chceme poskytnout co nejkomplexnější platformu, prostřednictvím které se budou moci dále rozvíjet a sdružovat se s ostatními studenty; firmám a vysokým školám chceme poté umožnit přístup ke studentům zapojených do naší platformy. Se studenty poté mohou pracovat například na bázi nabízení studentských stáží, brigád, či na ně cílit náborové kampaně. Student tedy získá kompletní přístup k naší platformě a firmy či vysoké školy přístup k potenciálním zaměstnancům či studentům.

Vraťme se zpět k DofE - Co Ti dalo? Do života, do kariéry?

DofE vděčím zejména za možnost ohodnocení aktivit, kterým se věnuji. Existuje spousta studentů, kteří se ve svém volném čase věnují aktivitám, jež nemají vyloženě "globální" dopad, ale přesto jsou svým významem nedílnou součástí jejich osobního života a určitým způsobem pozitivně ovlivňují i jejich okolí. DofE neklade požadavky na rozsah či jiné "parametry" týkající se aktivit, a proto jsou díky DofE oceňováni skutečně všichni studenti, kteří se svými aktivitami snaží rozvíjet jak sebe, tak i své okolí. 

Máš už nějaké plány do budoucna?

Prvořadě bych rád dodělal střední školu. Přeci tu nebudu kázat o vzdělání studentů a sám bych byl bez maturity... Co bude po střední škole, je pro mě však záhadou. Stoprocentně se chci věnovat svému podnikání, jednak SOCIDE, ale také rodinné firmě JANDA Consulting a vlastní digitální agentuře. Pravděpodobně budu hledat vysokou školu, kterou bude možné s tímto podnikáním dobře skloubit. Na druhou stranu si říkám, zdali mi 3-4 roky podnikání do té doby, než na vysokou školu nastoupím, nedají stejně praxe a znalostí, jako případné 4 roky na české VŠ. Zatím nechávám vše otevřené a uvidíme, jaká bude situace cca za rok. 

Děkujeme za rozhovor!

Předchozí Další novinky Následující

Podívej se na naše videa

DofE na YouTube

Podpoř dobrou věc

I vy můžete přispět k tomu, aby mladí lidé odhalili svůj potenciál a přistoupili ke svému životu aktivně.

Zůstaň v obraze

Národní kancelář programu vám může každý měsíc zasílat tipy a novinky.

Poslat stránku e-mailem






Ověřovací kód
Ověřovací kód
 

Vyplňte prosím alespoň pole označené hvězdičkou ( * ). Děkujeme

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Více informací